Kender du prisen på designet af Coca Colas logo?

Oprettet den august 26, 2012 af Caroline Pedersen | 1 kommentar

 

Marketing er noget som står højt på mange virksomheders læber. Et stærkt brand skal skabes, nogle flotte produkter, god kommunikation og selvfølgelig et godt logo. Logoet er det man oftest bliver konfronteret først med når man ser et firma på gaden, nettet eller i et magasin. Vores eget logo, CoverMe, blev blandt andet designet af to tætte venner der har sine uddannelser fra kreative skoler i København. SpotOn, som laver online markedsføring, har ligeledes været inde over for at kigge på hvilke metoder der skal til for at styrke logoet. Med andre ord er det proces og finde det helt rigtige logo til den helt rigtige virksomhed. Derfor, synes jeg det kunne være sjovt og spændende at kigge nærmere på andre store virksomheder og hvordan deres logo er kommet til verdenen. 

 

Google 

Google har overtaget stormagtspositionen inden for onlinesøgninger. I USA kommer 64% af online søgning fra Google med nærmeste forfølger på 30% fra Microsoft. Google Logo har koster 0 USD at lave i og med at det oprindeligt er designet af Sergey Brin som er én af Googles stiftere. Selvom  Google faktisk skifter logo hverdag, er deres basis udtryk forblevet det samme siden det designe i 1998. 

 

 

 

BP – British Patrol

Mange kender BP fra tankstationer verden over. Deres logo blev redesignet i 2008 til den næppe sum af 211,000,000 USD. Altså, 1,2 billion danske kroner har det koster at udvikle BPs logo. Noget af en slat. 

 

 

 

BBC

BBC er den Engelske medie-mastodont der har leveret nyheder i alle genre i mange  år. BBCs meget enkle og rene logo blev re-designet i 1997 til et pris 1,800,000 USD. 

 

 

 

OL i London 2012

Det veloverstået OL i London har haft massiv presseomtale. Blandet andet for deres budget overskridelse på omkring 101 procent. Logo designet har ligeledes været omtalt og prisen giver samtidig et svar på hvorfor budgettet har været så omfattende. 625,000 USD skulle det koste at få designet 2012 Olympiske logo. Wolff Ollins stod bag designet som allerede blev lavet i 2007. 

 

 

 

Coca Cola

Coca Cola, verdens største bryggeri med mere end 500 forskellige brands under paraplyen. Deres logo har koster 0 USD at designe. Tilbage i 1885 designede bogholderen John Pemberton Coca Colas logo. Han kom på ideen omkring at bruge en kursiv skrifttype til logoet og benyttede standard-skrifttypen Spencerian Script som blev udviklet i midten af 1800-tallet. 

 



Nike 

Som et af de største sportsbrands i verden har Nike et logo som altid kan genkende. Det er efterhånden blevet brændt ind på vores nethinde. Logoet har kostet 35 USD at udvikle og blev designet af Carolyn Davidson i 1975. Logoet er siden 1975 blevet re-designet en smule, men grundelementet er forblevet intakt. Udover de 35 USD som Carolyn blev tilbudt for at designe logoet fik hun ligeledes 500 aktier i Nike som i dag er mere end 600,000 USD værd. Sjov lille historie.

 

 


Twitter

Verdens næstestørste sociale medie, Twitter, har et logo som man kender. Den lettere budede fugl er synonym med Twitter og blev udvilket af Simon Oxley i 2009 for kun 15 USD. 

 

 

 

Pepsi

Som storkonkurrent til Coca Cola har Pepsi en udfordring med at få anskaffet sig markedsandele. Deres logo har haft mange ansigter og senest blev det re-designet af Arnell Group i 2008 til den næppe sum af 1,000,000 USD. En stor pris, men i denne var der inkluderet en marketingspakke som giver prisen på logoet et tvetydigt ansigt. 

 

 

Mange faktorer har nok spillet ind på designet af logoet og dets pris. Ikke mindst har logoerne nogle sjove historier at berette ikke alene for deres pris.

Kilde – stocklogos.

Placeret i


Næste

Tidligere

1 Respons

Johne24
Johne24

januar 10, 2015

Thank you for some other informative website. Where else may I get that type of info written in such an ideal way? I’ve a mission that I’m just now operating on, and I’ve been on the look out for such information. dfegdkbekdec

Tilføj en kommentar

Kommentarer sendes til godkendelse før de vises